Gwarancja na fotowoltaikę – liczy się nie tylko długość!

Firmy fotowoltaiczne często kuszą klientów gwarancją. A konkretnie - jej długością. Na papierze może być to 20 czy 25 lat. Niestety, często kończy się na obietnicach, a gdy przychodzi najgorsze, klienci zostają sami z niedziałającą instalacją.

Gwarancja sprzedawcy czy producenta?

Sprzedawcy wykorzystują korzystne warunki gwarancyjne jako jeden z argumentów przemawiających na korzyść ich oferty. Trzeba jednak pamiętać, że gwarancji na komponenty, takie jak panele czy falownik, udziela ich producent, a nie sprzedawca. Firma sprzedająca i montująca instalacje fotowoltaiczne udziela natomiast gwarancji na montaż i może wpływać na jej długość. Jakie są okresy gwarancyjne? W przypadku falowników najczęściej udzielane są gwarancje pięcioletnie, a panele najczęściej obejmowane są gwarancjami na dziesięć lat. A co z montażem? Tu wszystko zależy od dostawcy - nic nie stoi na przeszkodzie, by zaproponował gwarancję na 10, 20 czy 50 lat, albo nawet dożywotnią. Pytanie brzmi - czy będziemy w stanie ją wyegzekwować?

Nieuczciwe praktyki gwarancyjne

Niestety, zdarza się, że sprzedawcy umywają ręce, a producenci komponentów odmawiają uznania gwarancji. Dlaczego? Nierzadko praktykuje się stosowanie paneli pochodzących z niepewnych źródeł. Często są to panele pochodzące z tzw. „odzysku”. Nie posiadają one odpowiednich certyfikatów i numerów seryjnych. Tym samym nie są objęte gwarancją producentów. Również pozytywne rozpatrzenie gwarancji na montaż może być niemożliwe, gdy zdecydujemy się na ofertę od niepewnego dostawcy fotowoltaiki. Aktualny boom na energię ze słońca spowodował, że powstało wiele jednoosobowych, w pewnym sensie “garażowych”, firm sprzedających instalacje fotowoltaiczne. Taka firma może nam obiecać niewiarygodnie długi okres gwarancyjny, ale czy za 20 lat będzie jeszcze istnieć? Bardzo prawdopodobne, że w momencie, gdy będziemy chcieli skorzystać z gwarancji, okaże się, że nie mamy do kogo się zwrócić, bo nasz dostawca fotowoltaiki zamknął działalność.

Jak się ochronić?

Wielu klientów decyduje się na najtańszą i najatrakcyjniejszą - przynajmniej na papierze - ofertę. Nie biorą pod uwagę problemów, jakie może to przynieść w przyszłości. Jeżeli nie chcesz się narażać na kłopoty i dodatkowe koszty, zwróć uwagę na kilka czynników:

  1. Czy panele pochodzą od renomowanego producenta, najlepiej znajdującego się na liście Bloomberg Tier 1?
  2. Czy komponenty pochodzą z polskiej dystrybucji, są nowe, posiadają numery seryjne i odpowiednie certyfikaty?
  3. Czy producent falownika posiada autoryzowane serwisy w Polsce?
  4. Czy firma, z której oferty chcesz skorzystać ma ugruntowaną pozycję na rynku energetycznym?

Pamiętaj, że oszczędności mogą być pozorne. Instalacja tania w zakupie i montażu może okazać się źródłem problemów i ogromnych kosztów w przyszłości. Dlatego kierowanie się tylko ceną to błąd, który może nieść za sobą przykre konsekwencje.

Chcesz dowiedzieć się, jak dbamy o spokój i bezpieczeństwo naszych klientów? Nasz doradca odpowie na wszystkie pytania związane z serwisem i gwarancją! Wystarczy, że wypełnisz poniższy formularz i umówisz się na niezobowiązujące spotkanie!

Wróć do artykułów Umów się na spotkanie

Zapisz się do newslettera