Naster
Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 7
            [name] => Dla biznesu
            [slug] => dla-biznesu
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 7
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 0
            [count] => 94
            [filter] => raw
            [cat_ID] => 7
            [category_count] => 94
            [category_description] => 
            [cat_name] => Dla biznesu
            [category_nicename] => dla-biznesu
            [category_parent] => 0
        )

)

Jak firmy inwestują w odnawialne źródła energii?

Firmy szykują się na kryzys energetyczny, coraz częściej sięgając po odnawialne źródła energii. Jak podaje portal Wysokie Napięcie, rozwiązaniem tym zaczynają się interesować również firmy, które pozornie nie muszą zwracać uwagi na koszty energii. Po jakie rozwiązania najchętniej sięgają? 

Sieci handlowe są gotowe na rosnące koszty 

Jako przykład branży, która stosuje rozwiązania z zakresu OZE powszechnie, Wysokie Napięcie podaje handel. Instalacje fotowoltaiczne pracują w coraz większej ilości sklepów Lidl, Biedronka czy Dino. Ta ostatnia spółka ogłosiła w maju, że w przeciągu roku liczba sklepów z zamontowaną fotowoltaiką wzrosła o 400. Oznacza to, że energię ze słońca czerpie już ponad połowa sklepów sieci, a łączna moc instalacji przekracza 32 MW. Z kolei IKEA od wielu lat stawia na energię wiatrową. Między 2011 a 2016 rokiem sieć zainwestowała prawie miliard złotych w sześć farm wiatrowych o łącznej mocy aż 180 MW! To jednak nie koniec, IKEA stale powiększa swój portfel OZE w Polsce. W tym roku kupiła lądową farmę wiatrową o mocy 63 MW oraz farmę fotowoltaiczną o mocy 29 MWp w miejscowości Recz w województwie zachodniopomorskim. Instalacje fotowoltaiczne pojawiają się na sklepach i centrach dystrybucji IKEA w całym kraju. Energia słoneczna ma także zasilać dwie fabryki sieci: w Zbąszynku i Babimoście. W produkcję własnej energii inwestuje również Żabka. W nowym magazynie sieci pod Radzyminem ma powstać instalacja fotowoltaiczna zintegrowana z wysokosprawnymi jednostkami kogeneracyjnymi oraz instalacjami absorpcji i nagrzewnic. Projekt zakłada również zastosowanie technologii trigeneracji. 

Odnawialne źródła energii w przemyśle energochłonnym 

Kryzys energetyczny najmocniej dotknie tak zwany przemysł energochłonny. Nic więc dziwnego, że również przedstawiciele tej gałęzi decydują się na inwestycje w odnawialne źródła energii. Przykładem może być przedsiębiorstwo z branży chemicznej, Grupa Azoty, które poinformowało w lipcu, że negocjuje nabycie farmy fotowoltaicznej o mocy 270 MWp. Według szacunków Grupy, inwestycje w odnawialne źródła energii mają przynieść oszczędności rzędu 200 mln złotych w skali roku. W OZE inwestują również firmy z sektora wydobywczego: na przykład należąca do Świętokrzyskich Kopalni Surowców Mineralnych kopalnia Jaźwica buduje farmę fotowoltaiczną na potrzeby zakładów produkcyjnych, a także wytwarzania wodoru. Wysokie Napięcie podaje także przykład spółki Polmlek z Lidzbarka Warmińskiego. Tutaj jednak zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie. Na parkingu przed firmą postawiono sześć fotowoltaicznych ekranów akustycznych. Na razie rozwiązanie to jest w fazie testów, jednak spółka jest gotowa na dalsze inwestycje w fotowoltaikę. Swój własny pomysł na wykorzystanie energii odnawialnej ma również L’Oreal. Strategia koncernu zakłada, że do roku 2025 cała energia wykorzystywana w fabryce w podwarszawskich Kaniach ma pochodzić z własnych źródeł. W tym celu grupa zamierza wybudować własną elektrociepłownię na biomasę, konkretnie pellet. Sprawdzane są też możliwości zastosowania pomp ciepła. Podwarszawska fabryka jest największą fabryką L’Oreal na świecie pod względem wielkości produkcji i ma dla koncernu znaczenie strategiczne. O inwestycjach w odnawialne źródła energii poinformowały też w ostatnim czasie między innymi tak rozpoznawalne firmy jak Agora, TVN czy Orange. 

Instalacja fotowoltaiczna bez kosztów inwestycji? 

Portal zwraca także uwagę na bariery, jakie stoją na drodze wielu przedsiębiorstw w dążeniu do niezależności energetycznej. Poza wysokimi kosztami inwestycji są to między innymi przepisy o linii bezpośredniej i niewdrożenie w tym zakresie przepisów dyrektywy RED II. Jednym z rozwiązań tych problemów jest oferta Energy as a service, czyli Fotowoltaika jako usługa. Rozwiązanie to stosowane jest z ogromnym powodzeniem od wielu lat na Zachodzie, gdzie 90% firm i dużych korporacji wybiera właśnie taką formę dostarczania taniej zielonej energii. Ta forma inwestycji w OZE jest w swoich założeniach bardzo prosta: u klienta montowana jest instalacja fotowoltaiczna, będąca własnością firmy dostarczającej rozwiązanie. Tym samym klient nie ponosi żadnych kosztów związanych z montażem, serwisem czy obsługą instalacji. Płacić będzie jedynie za wyprodukowaną przez instalację energię elektryczną. Wszystkie pozostałe koszty oraz obowiązki spoczywają na właścicielu instalacji. Więcej na temat tego rozwiązania pisaliśmy w artykule “Instalacja fotowoltaiczna dla firmy bez kosztów? Teraz to możliwe!”.  

Zastanawiasz się, ile może oszczędzić Twoja firma dzięki odnawialnym źródłom energii? A może zainteresowała Cię Fotowoltaika jako usługa? Umów się na bezpłatne, niezobowiązujące konsultacje z naszym Doradcą Technicznym. Pomoże on dobrać najlepsze rozwiązania i przygotuje propozycję, dzięki której zaczniesz oszczędzać na energii w Twojej firmie, a rosnące ceny i trudna sytuacja na rynku przestaną być Twoim zmartwieniem. 

Źródło: https://wysokienapiecie.pl/74049-kryzys-energetyczny-dopinguje-firmy-do-inwestycji-we-wlasne-zrodla-energii/ 

Wróć do artykułów Umów się na spotkanie

Aktualne informacje z branży odnawialnych źródeł energii. Zapisz się i bądź na bieżąco!

Strona wykorzystuje ciasteczka by świadczyć usługi na najwyższym poziomie . Polityka prywatności. Zarządzaj ciasteczkami

Rozumiem