Naster
Array
(
    [0] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 26
            [name] => Aktualności
            [slug] => aktualnosci
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 26
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 0
            [count] => 3
            [filter] => raw
            [cat_ID] => 26
            [category_count] => 3
            [category_description] => 
            [cat_name] => Aktualności
            [category_nicename] => aktualnosci
            [category_parent] => 0
        )

    [1] => WP_Term Object
        (
            [term_id] => 7
            [name] => Dla biznesu
            [slug] => dla-biznesu
            [term_group] => 0
            [term_taxonomy_id] => 7
            [taxonomy] => category
            [description] => 
            [parent] => 0
            [count] => 94
            [filter] => raw
            [cat_ID] => 7
            [category_count] => 94
            [category_description] => 
            [cat_name] => Dla biznesu
            [category_nicename] => dla-biznesu
            [category_parent] => 0
        )

)

Jak polskie firmy reagują na kryzys energetyczny?

Wszyscy z niepokojem patrzą na aktualną sytuację na rynku energii elektrycznej. Dotyka ona przede wszystkim firmy, zarówno z sektora MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa. “Reakcja polskiego biznesu na szok energetyczny 2022” to temat opublikowanego niedawno raportu, przeprowadzonego przez ING Bank Śląski we współpracy z GfK Polonia. Obrazuje on, w jaki sposób polscy przedsiębiorcy zamierzają reagować na trwający kryzys energetyczny. Przeanalizujmy wyniki raportu. 

Zwiększenie efektywności energetycznej i zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii 

Nie da się ukryć, że aktualna sytuacja związana z wysokimi cenami ogrzewania oraz energii elektrycznej stanowi ogromne wyzwanie dla wielu firm. W dużej mierze odbije się to na wszystkich - wyższe koszty utrzymania przedsiębiorstw przełożą się bezpośrednio na wzrost cen produktów i usług. Eksperci uważają ponadto, że kryzys energetyczny może się przyczynić do upadłości wielu rodzimych firm. Rządowe wsparcie nie jest wystarczające, by przedsiębiorcy mogli ze spokojem patrzeć w przyszłość. Szczegółowo poruszaliśmy ten temat w artykule “Masowe likwidacje i drożyzna - jak podwyżki cen energii odbiją się na polskich firmach?”. Jak wynika z raportu ING, znaczna część właścicieli firm (70%) obawia się nie tylko wysokich cen, ale również przerw w dostawach energii, które oznaczałyby między innymi przestoje w funkcjonowaniu zakładów produkcyjnych. Dlatego wielu przedsiębiorców zamierza wziąć sprawy w swoje ręce. W jaki sposób? Przede wszystkim stawiają na termomodernizację budynków czy modernizację linii produkcyjnych w celu uzyskania efektywności energetycznej. Twórcy raportu podkreślają, że w tym aspekcie firmy nie tylko planują podjęcie działań, ale też aktywnie te plany realizują. 36% biorących udział w badaniu firm zamierza ponadto zainwestować w odnawialne źródła energii. Jednak już realizowanych inwestycji jest zaskakująco mało - zaledwie 17% ankietowanych podjęło kroki w kierunku przejścia na źródła odnawialne.

Co wstrzymuje firmy przed inwestycją w OZE? 

Wśród biorących w badaniu firm znalazły się też oczywiście takie, które już korzystają z odnawialnych źródeł energii. Ich właściciele zgodnie przyznali, że decyzja o inwestycji była słuszna i są bardzo zadowoleni z efektów. Dlaczego więc inni wahają się i wstrzymują przed montażem na przykład instalacji fotowoltaicznej? Pierwszą wskazywaną kwestią są niekorzystne rozwiązania prawne - możemy założyć, że chodzi tu na przykład o formalności wymagane podczas montażu instalacji o mocy przekraczającej 50 kW czy system rozliczeń, który powszechnie uznawany jest za niekorzystny dla prosumentów. Druga sprawa to oczywiście kwestie finansowe: koszty zakupu i montażu instalacji czy zbyt małe wsparcie w postaci rządowych programów i opcji finansowania. Oczywiście czas zwrotu z inwestycji przy obecnej sytuacji na rynku będzie stosunkowo krótki, jednak nie każdy jest w stanie wyłożyć jednorazowo kilkadziesiąt czy, w przypadku naprawdę dużych instalacji, nawet kilkaset tysięcy złotych. To w pełni zrozumiałe. Na szczęście banki i różne instytucje wychodzą naprzeciw firmom zainteresowanym odnawialnymi źródłami energii, oferując coraz więcej preferencyjnych kredytów, leasingów czy pożyczek. Rośnie również zainteresowanie innowacyjnym rozwiązaniem o nazwie “Energy as a Service”, czyli “Fotowoltaika jako usługa” lub “Fotowoltaika w abonamencie”. Model ten zakłada, że właścicielem instalacji jest sprzedawca, a użytkownik płaci tylko za wyprodukowaną energię. Wszelkie formalności, koszty montażu i serwisu instalacji itd. są po stronie właściciela. O szczegółach tego rozwiązania przeczytać można w artykule “Instalacja dla firmy bez kosztów? Teraz to możliwe!”. 

Zastanawiasz się, ile może oszczędzić Twoja firma dzięki rozwiązaniom z zakresu odnawialnych źródeł energii? Masz wątpliwości, czy fotowoltaika lub pompa ciepła się u Ciebie sprawdzą? A może zainteresowała Cię instalacja fotowoltaiczna w modelu abonamentowym? Koniecznie umów się na bezpłatne, niezobowiązujące spotkanie z naszym Doradcą Techniczną. Odpowie on na wszystkie Twoje pytania, pomoże rozwiać wątpliwości i dobierze rozwiązania najlepiej dopasowane do potrzeb Twojego biznesu!  

Wróć do artykułów Umów się na spotkanie

Aktualne informacje z branży odnawialnych źródeł energii. Zapisz się i bądź na bieżąco!

Strona wykorzystuje ciasteczka by świadczyć usługi na najwyższym poziomie . Polityka prywatności. Zarządzaj ciasteczkami

Rozumiem